Přihlášení
Uživatel:  ? 
Heslo:

nová registrace
nemohu se přihlásit


Jak jsem jezdil "na spotřebu"?

Neodborný článek shrnující zkušenosti a postřehy o úsporné jízdě jednoho z řidičů, který rád jezdí úsporně, aniž by ale proto brzdil provoz nebo si odpíral radost z jízdy.


Výběr vhodného vozu

Nikdo nebude pochybovat, že na spotřebě paliva se největší měrou podílí výběr automobilu. Jak si vybrat auto, aby bylo opravdu co nejúspornější? Hodnoty spotřeby udávané výrobcem jsou prakticky k ničemu. Jedná se hodnoty změřené za normou přesně daných laboratorních podmínek, které vůbec neodpovídají skutečnému provozu. Pro výběr vozu platí tyto poučky:

  • menší a lehčí auto má nižší spotřebu

  • nižší auto má nižší spotřebu než SUV či MPV

  • vyšší spotřebu má obvykle vůz kombi než sedan, ale záleží i na tom, jak se výrobci podaří aerodynamika karoserie

  • vozy se slabším motorem (nižší kubaturou) mají spotřebu více závislou na stylu jízdy

  • benzínové a/nebo přeplňované motory mají také spotřebu více závislou na stylu jízdy

  • pětistupňová převodovka stačí jen do malých vozů do cca 1500 kg hmotnosti

  • moderní automatické převodovky už neznamenají zvýšení spotřeby, ale někdy právě naopak


Kupte si vůz, který velikostně odpovídá vašim potřebám, zajímejte se o skutečné spotřeby vybraných automobilů v diskusních fórech či na stránkách www.spotreby.cz. U prodejce vozu sledujte při zkušební jízdě hodnoty spotřeby na palubním počítači. Jezdíte-li po dálnici, nebo často víc spěcháte, nešetřete na objemu motoru - není pravda, že vozy s nižším objemem jsou nutně úspornější. Tabulkově ano, ale v praxi to pravda nebývá.
Najezdíte-li hodně kilometrů, neopovrhujte ani dnes dieselovými motory - i při vyšších nákladech na údržbu mají znatelně nižší spotřebu (často až o třetinu). A je-li právě levnější nafta, ušetříte hned dvakrát.


Výbava vozu a jeho technický stav

Základem je samozřejmě otáčkoměr a palubní počítač, který jde do mnoha vozů (včetně Škoda Fabia a Octavia) přidat dodatečně. Pro větrání je z hlediska spotřeby vhodnější střešní okno, než požívání bočních oken.

Naopak všechny další doplňky mohou spotřebu méně, více, nebo dokonce znatelně zvýšit a to především různé tuningové díly (spojlery, nástavce prahů, falešné nasávací otvory) a to i originální, dodávané výrobcem vozu.

Pokud jde o často zmiňovanou klimatizaci, tak ta má vliv na spotřebu vozu jen, když se zapne. Ne vždy je ale její provoz tak nákladný. Při vyšších rychlostech je její účinek lepší než větrání bočními okýnky a vliv na spotřebu je naopak nižší!

Technický stav je naprosto zásadní. Špatný filtr vzduchu, podhuštěné pneumatiky, závady v zapalování, vstřikování či palivové soustavě nebo jiné závady mají vždy fatální vliv na spotřebu paliva.


Poznámka o palivech

Nepozoruji ekonomicky kladný vliv více aditivovaných paliv (V-power, Verva apod.) na spotřebu automobilů. O vlivu na životnost motorů nás přesvědčují jejich prodejci, ale vzhledem ke stavu marketingu v ČR, bych tyto informace bral s velmi velkou rezervou.

Naopak nešetřil bych na oktanovém čísle paliva, pokud výrobce vašeho vozu doporučuje vyšší hodnotu. Ušetříte pár desetníků na litru, ale spotřeba bude větší klidně o litr, nebo více. Kalkulačka pak prozradí výsledek. :-)


Způsob jízdy

A můžeme jet. Snad už dnes nenechává nikdo před domem vůz nastartovaný, aby se před jízdou zahřál, takže nastartujeme a hned jedeme.

Je k ničemu rozjíždět se pomalu a brzdit auta za sebou. Svižný a plynulý rozjezd, díky kterému co nejdříve zařadíme vyšší převodové stupně je ekonomický, pokud se naučíme řadit co nejdříve, ale tak, aby motor na nižší rychlostní stupeň neztratil sílu pro další rozjezd. Motor při rozjezdu vytáčíme jen tak, aby po přeřazení byly otáčky dostatečné pro další zrychlování.

Při jízdě řadíme tak, aby motor běžel v otáčkách, ve kterých má dostatečný kroutící moment - nejlépe min. 80% maxima. Zkuste si na stránkách výrobce, nebo někde najít graf průběhu kroutícího momentu motoru vašeho auta. Do kopce potřebujeme více kroutícího momentu a tedy i o něco více otáček. Sledujeme spotřebu na palubním počítači, nebo poslouchejte motor - musí běžet hladce, bez klepání, dunění nebo zvýšených vibrací a na přidání plynu ještě reagovat dalším zrychlením.

Z kopce u vozů se vstřikováním paliva či všech dieselových vozů necháme zařazený rychlostní stupeň, který nás nezpomaluje více, než potřebujeme a udržuje otáčky nad volnoběžnými otáčkami (tj. nad 1000). Z mírného kopce, kdy vůz se zařazeným rychlostním stupněm zpomaluje, ale po vyřazení si rychlost udržuje, vyřaďte a jeďte na neutrál. Motor ale samozřejmě nevypínejte. Pokud máte vůz vybavený karburátorem bez uzavírání paliva, vyřaďte z kopce vždy.

Očekáváme-li brzdění před zatáčkou nebo semaforem, přestaneme včas zrychlovat a včas začneme zpomalovat, ale opět s rozumem - ušetříme již opravdu zanedbatelné množství paliva, když pojedeme příliš pomalu a jen tak budeme provokovat řidiče, kteří nemají pro naši úspornou jízdu pochopení.

Při jízdě na dálnici si dobře rozmyslete, zda opravdu spěcháte. Na trase Praha - Brno ušetříte teoreticky 15 minut, když místo 120km/h pojedete 140km/h. Rozdíl ve spotřebě je už ale znatelný, navíc klesá plynulost jízdy, takže původní časový zisk se snižuje přibrzďováním za jinými vozy a opět dále zvyšuje i spotřebu. Snažte se jet ustálenou rychlostí i při předjíždění ostatních účastníků provozu. Chystáte-li se předjíždět, sledujte provoz za sebou a dostatečně včas mírně spomalte, nebo zrychlete, abyste při předjíždění neomezovali rychleji jedoucí auta a přesto si udrželi co nejvyrovnanější rychlost.

Základem pro úspornou jízdu je velká předvídavost. Sledujte co se děje i daleko před vámi, nebo jaké změny můžete očekávat.
Snažte se dosáhnout maximální plynulosti vaší jízdy a budete mít hezkou spotřebu. Krokem kvůli tomu jezdit nemusíte.


Rada na závěr

Neberte přehnaně vážně žádné rady týkající se úsporné jízdy. Některé jsou různě platné pro váš vůz, některé neplatí v každé situaci a hlavně pokud jim budete příliš podřizovat svou jízdu, můžete omezovat plynulost a bezpečnost silničního provozu, což se může nepříjemně obrátit i proti vám.

Své názory na tento článek a informace v něm uvedené, můžete vyjádřit v diskusi.





Spotřeby 3 - veřejná BETA verze!


Hledáme aktivní pomocníky s testováním nové verze Spotřeb.

Zjedušený, přehlednější vzhled, oprava několika protivných chyb, podrobnější nápověda, rychlé menu pro přístup k funkcím na méně prokliků a několik dalších zlepšení. Zcela jsme přepracovali práci s databází automobilů a čerpacích stanic. Už by nemělo docházet k duplicitám.

Prosím, pojďme o nové verzi diskutovat sem.

Poslední diskuse

15.11. | kapitánčím dál tím horší!!!přečíst
27.10. | Kico85Spotřeby 3 - veřejná zkušebn…přečíst
26.08. | MetanNejde pridat CSpřečíst
10.06. | BluefrogNová verze Spotřeby.cz - náz…přečíst
29.05. | WyderNová verze Spotřeby.cz - náz…přečíst
24.01. | tuningrobNová verze Spotřeby.cz - náz…přečíst
06.01. | FalkonNová verze Spotřeby.cz - náz…přečíst
06.01. | ddsverNová verze Spotřeby.cz - náz…přečíst
06.01. | WyderNová verze Spotřeby.cz - náz…přečíst
07.12. | Kico85Spotřeby 3 - veřejná zkušebn…přečíst

vstoupit do fóra



VIP podpora

Podporu formou kontaktního formuláře a e-mailu jsme byli nuceni ponechat jen členům VIP klubu Spotřeby.cz, z důvodů neustále se opakujících stejných dotazů, které není v našich silách řešit.

Dotazy, stížnosti a náměty ostatních uživatelů rádi vyřešíme v rámci diskuzního fóra (bez časové garance).



Statistika


Počet uživatelů: 9 543
Počet vozidel: 41 679
Počet kilometrů: 75 824 657
Spotřebované palivo: 3 747 469
Průměrná spotřeba: 9,08
Počet fotografií: 5 569
Příspěvků v diskusi: 1 699




Hledaný výraz musí obsahovat název výrobce vozidla. Dále může obsahovat název modelu a objem motoru (v litrech), případně doplněný o zkratku D (diesel), TD (turbodiesel). Do závorky lze doplnit rok výroby, nebo jeho rozmezí.
Nelze zatím používat zkratky označení motorizace, jako např. HTP.

Příklady:
ŠKODA FELICIA 1,3
ŠKODA FABIA 1,9TD (2003)
OPEL ASTRA CARAVAN 1,9TD (2007-2011)
© 2007-2013 Float.cz, Design: © 2008 VizitkyBeran.cz
 Nápověda X
Testovací text nápovědy.
ZAVŘÍT